Pachinko is een mechanisch spel dat van oorsprong uit Japan komt en beschouwd wordt als een arcadespel, maar veel vaker als een gokautomaat beschouwd wordt (Sjans, z.d.) . Hoe zou je nou skills aan Pachinko kunnen toevoegen zodat het spel niet alleen maar om geluk draait?

Pachinko herkent zich door de opvallende kleuren en vormen. De pinnen in het speelveld vormen de obstakels voor de balletjes.

Het doel van het spel Pachinko is eigenlijk heel simpel. De speler vuurt de balletjes af in de machine. De balletjes vallen vervolgens naar beneden langs een speelveld van pinnen die dicht op elkaar staan. Als de balletjes in bepaalde locaties terechtkomen, kan dit leiden tot bepaalde gebeurtenissen, die op hun beurt weer leiden tot een vermeerdering van het aantal ballen. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk ballen te vangen.

Maar op dit principe heb je totaal geen invloed. Het is een kwestie van geluk. Hopen op zoveel mogelijk balletjes en dan maar hopen dat je machine je wat balletjes gunt. Zeker als je je bedenkt dat dit soort (gok)machines vaak afgesteld staan op een manier zodat de winkans relatief laag is, wat vervolgens de verslaving ervan motiveert. Hoe zou dit werken wanneer er wel een kans is op meer balletjes en dat je deze kans zelf kunt vergroten met de vaardigheden van de speler.

Mijn idee
Om van de (gok)machine Pachiniko een daadwerkelijk spel met skills te maken leek mij het een goed idee om de welbekende flippers uit de flipperkast toe te voegen. Nog steeds worden de balletjes op dezelfde manier afgevuurd. Ze zullen nog steeds via het speelveld van pinnen naar beneden vallen. Maar onderaan het speelveld is nu de mogelijkheid om (door middel van de flippers) de balletjes weer ophoog te schieten. De flippers kunnen bestuurd worden met twee knoppen op de kast zelf. Één linker- en rechterflipper. Hiermee wordt de kans dat de balletjes een bepaalde gebeurtenis activeren vergroot wat kan leiden tot meer winkans. Dit zou tevens betekenen dat van de speler meer actie wordt vereist. De speler zou namelijk nu, goed getimed, de balletjes met de flippers moeten schieten.

Door flippers toe te voegen zal Pachinko meteen aanvoelen als een spel waarbij vaardigheden belangrijker worden dan het gokken, waar je toch geen invloed op hebt. Dit zorgt er tevens voor dat de speler zich meer gehecht zal raken aan het spelen van het spel en competitiever zal worden.

Speelveld Pachinko met toevoeging van zelfbestuurbare flippers bedacht door Gido Verheijen.

Bron:

Sjans, B. (z.d.). PACHINKO – EEN BIZAR GOKSPEL IN JAPAN. Geraadpleegd op 4 februari 2020, van https://www.onetime.nl/casino-nieuws/pachinko-een-bizar-gokspel-in-japan